1. Start
  2. /
  3. Aktuellt
  4. /
  5. Vecka med fokus på matsvinn
Två grupper mat på en skärbräda med texten "Matsvinn" och "Inte matsvinn" ovanför respektive grupp.

Den här veckan deltar Stockholms Sjukhem i European week for waste reduction. Mellan 21–27 november mäter vi därför matsvinnet i nästan alla våra verksamheter med vård- och omsorgsplatser.

Syftet med mätningarna är att förstå hur mycket det är som går till svinn av maten som vi serverar - och försöka att minska det. I mätningen ingår bara mat som levereras från köket till avdelningarna och våningarna och som sedan skrapas av från tallrikarna, eller blir över i serveringskärlen. Förra året minskade Stockholms Sjukhem sitt svinn från 11 000 ton till 8000 ton i jämförelse med 2020, vilket motsvarar hela 27 procent.

– En positiv utveckling som vi vill ska hålla i sig, säger Christina Jansson, kvalitets- och miljöansvarig.

Handlar om framtiden

Om alla tar bättre vara på maten och slänger mindre kan den räcka till fler människor utan att miljöpåverkan ökar. Även om matsvinnet kan göras till biogas är det ännu bättre för miljön om den mat som kastas aldrig behövt produceras.

– Det här är viktigt då det handlar om vår framtid, säger Christina Jansson.

Christina Jansson, Kvalitets- och miljöansvarig på Stockholms Sjukhem.

Christina Jansson, kvalitets- och miljöansvarig.

European week for waste reduction

European week for waste reduction är ett EU-projekt som har pågått sista veckan i november sedan 2009. Syftet är att inspirera till ett mer miljömedvetet tänkande och agerande genom att visa upp konkreta exempel på aktiviteter som leder till minskat avfall. 

Redaktör: Mariana Lind
Dela sidan

Dela sidan

Uppdaterad: 2026-06-18

Relaterade nyheter

Tre personer i vårdkläder, röda tröjor och vita byxor, promenerar utomhus och pratar tillsammans.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Ta del av vad som händer hos oss genom att skriva upp dig på våra nyhetsbrev

Vilka nyheter vill du prenumerera på?*