Meny

Silviasyster Kungsholmen

- Vi ska vara som flygvärdinnor, alltid erbjuda trygghet och vänligt bemötande, säger Jarek Raubo, som gick från servicesektorn till demensvård och ser stora likheter.

Jarek Raubo är en av Stockholms Sjukhems fem Silviasystrar, det vill säga undersköterskor med spetskompetens inom demensvård. Utbildningen till Silviasyster sker på distans i Sophiahemmets regi. Den är ursprungligen framtagen av Silviahemmet för personal som arbetar allra närmast den demenssjuke.

Utgångspunkten är den palliativa vårdens hörnstenar – symptomkontroll, teamarbete, närståendestöd samt kommunikation och information.
- Det handlar om att skapa livskvalitet för personer som inte kan botas, inte minst genom att kunna tolka dem bättre. Om en boende är förvirrad kan det till exempel bero på olika saker, som att kläderna sitter för hårt eller att kraven som ställs är för höga.

Handledare och utbildare

Jarek Raubo arbetar på Stockholms Sjukhem som handledare och utbildare för övrig personal inom vård- och omsorgsboendet.
- Jag är med i teamet när det behövs, för de boendes bästa. Personalen här är väldigt kunnig och bra. Alla som ingår i teamet har stort engagemang och vill göra framsteg, vilket gör arbetet både intressant och utmanande.

För 26 år sedan kom Jarek Raubo till Sverige från Olsztyn i norra Polen.
- Jag och några kompisar kom för att tjäna pengar. Vi hade fått för oss att man kunde plocka tomater i Falun, men insåg snabbt att de enda tomater som fanns där fick man köpa på Konsum.

Mötte kärleken

I stället blev det diverse småjobb. Jarek mötte sedan kärleken, började i restaurangbranschen och blev kvar i Sverige.
- För tio år sedan ville jag göra någonting nytt och började som vårdbiträde för demenssjuka. Jag hade en väldigt bra handledare som väckte mitt intresse.

Han ser stora likheter mellan demensvård och servicebranschen.
- I båda fallen handlar det om att ge allt, inte minst ett gott bemötande, och att förmedla en människosyn som bygger på respekt. Med demenssjuka går det inte att resonera eller argumentera. Det kan vara samma sak med restauranggäster. Vi som arbetar ska alltid bemöta dem vänligt, tålmodigt och sprida livsglädje.

Visas enbart i Umbraco för redaktörer
Uppdaterad 2018-04-13 Webbredaktör: Mariana Lind Skriv ut sidan